Low budget marketing: 7 tips om zonder dikke portemonnee aandacht te trekken

Klein budget en toch als organisatie in de spotlights staan? Dat kan! Ook organisaties en ondernemers zonder dikke portemonnee kunnen op een aantrekkelijke manier de aandacht trekken. Onderstaande 7 tips (stuk voor stuk beproefd in de praktijk) maken ‘low budget marketing’ succesvol en uitdagend.

Al jaren werken wij ook voor klanten met kleine marketing- en promotiebudgetten. Heel bewust, omdat het zo’n interessante doelgroep is.

Ook voor deze klantengroep (non-profits, kerkelijke organisaties, zelfstandigen en zorgclubs) is een professionele uitstraling steeds belangrijker geworden. Zonder dat word je simpelweg minder serieus genomen.

Maar hoe steel je low budget de show?

Door onze jarenlange ervaring met ‘low budget marketing’ ontdekten we wat werkt. Doe je winst met deze tips:

1. Werk met ontwerpers en websitebouwers uit het buitenland.

De tarieven van ontwerpers en websitebouwers buiten Europa liggen aanzienlijk lager dan die uit Nederland. Zo maakten wij eind vorig jaar een mooie website voor een zorgondernemer met een websitebouwer in Zuid-Afrika. Het kostte stukken minder dan bij samenwerking met een webbureau in Nederland. Via FaceTime, Skype, WhatsApp en mail is er prima overleg mogelijk.

2. Zet een weblog in.

Koppel altijd een weblog aan de website. Waarom? Een blog is een perfecte manier om via je sociale media snel en makkelijk informatie online met het (grote) publiek te delen. En: een weblog in de lucht hebben (bijvoorbeeld via WordPress) kost weinig tot niets.

  • Schrijf een blog (inhoud moet wel nieuwswaardig, interessant en relevant zijn).
  • Deel het blog via Twitter, Facebook, LinkedIn etc. (de sociale media die je gebruikt). Meerdere keren delen kan heel goed (beperk het wel tot maximaal 3 keer binnen paar dagen).
  • Deel het blog ook via je e-mailing (zie punt 7)
3. Zoek gratis publiciteit met sterke, geloofwaardige content.

Kranten en online (nieuws)media zijn geïnteresseerd in nieuws en interessante informatie die ze (gratis) van derden krijgen aangeboden. Let op: overduidelijke promotiepraatjes maken geen schijn van kans, maar bijvoorbeeld wel:

  • nieuws over een bijzondere actie of bijeenkomst
  • kant-en-klaar interview met iemand uit je organisatie n.a.v. bijvoorbeeld reis of bijeenkomst
  • opiniebijdrage n.a.v. de actualiteit
2017-05-12-KRK2-cgk1-4-FC_web

In mei jl. trok de mini-expositie ‘125 jaar Christelijke Gereformeerde Kerken’ de nodige media-aandacht. Zinenzo was nauw betrokken bij de organisatie.

4. Maak royaal gebruik van sociale media.

Selecteer allereerst 2 of 3 sociale media die je actief in gaat zetten en ga daarmee los. Het gebruik van sociale media is gratis en het bereik groot. Ideaal dus voor je portemonnee. Kies die sociale media waar de doelgroep te vinden is. Voor kerkelijke organisaties is dat bijvoorbeeld Facebook, voor ondernemers is LinkedIn onmisbaar. Wil je jongeren bereiken, gebruik dan in ieder geval Instagram.

5. Laat drukwerk online drukken of ga naar de printshop om de hoek.

Mooi drukwerk is kostbaar. Afgelopen 10 jaar werd drukwerk online laten drukken steeds meer gemeengoed. Zeker voor organisaties met een kleiner budget is dat een voordeel: het scheelt flink in de drukkosten en de persoonlijke service (via e-mail of chat) is meestal erg goed. Daarnaast kan het bij kleinere oplages voordelig zijn om bijvoorbeeld folders te laten printen in plaats van te drukken. Zoek een printshop in de buurt op en ontdek dat de service vaak top is (persoonlijk en gericht op maatwerk).

6. Besteed werk uit aan studenten.

Eerlijk is eerlijk: het is soms even zoeken naar de geschikte persoon maar er zit prachtig talent tussen aankomende journalisten, tekstschrijvers, ontwerpers, fotografen, filmers en websitebouwers. Tegen betaalbare tarieven kunnen zij mooi werk afleveren en ze willen het ook graag. Goede begeleiding is wel belangrijk: dat komt het eindresultaat ten goede en het werkt gewoon ook fijner.

7. Verstuur een e-nieuwsbrief via een gratis nieuwsbriefprogramma

Een e-mailing versturen is een effectieve manier van aandacht genereren. De attentiewaarde van een e-nieuwsbrief is relatief hoog. Er zijn diverse handige nieuwsbriefprogramma’s (MailChimp, Laposta) die het je heel makkelijk maken om een e-mailing naar de achterban, klanten, vrienden en familie te sturen. Gratis programma’s! Zet niet te hoog in en doe bijvoorbeeld 4 keer per jaar een (korte) nieuwsbrief de deur uit. Het is al winst als je weer even zichtbaar bent in de mailbox van je netwerk.

Andere tips voor low budget marketing zijn van harte welkom! Deel ze vooral hieronder. 

 

Reageer vooral op dit blog!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: