Bidden voor president Trump omdat je bange tieners erom vragen

Er wordt gebeden voor president Trump, sommige christenen bidden (bijna) dagelijks voor hem. Afgelopen weekend vroeg ik ernaar via een peiling op Twitter. De uitkomst van deze (bescheiden) poll geeft een interessant inkijkje in hoe verschillend gelovigen omgaan met gebed voor de nieuwe, eigenmachtige Amerikaanse president. 

Bidden voor Trump: ik kan het eigenlijk niet, schreef ik vorige week in een column. Er was herkenning onder lezers en er kwam tegengas: niet kunnen bidden voor Trump betekent eigenlijk God niet vertrouwen, reageerden sommigen.

Onder de column schreven mensen bemoedigende teksten die opriepen om vooral alles in God’s hand te leggen. Via e-mail en WhatsApp volgden berichtjes met dezelfde inhoud. Op dezelfde dag publiceerden enkele christenen hun gebed voor Trump. Blijkbaar hadden ook zij meer vrijmoedigheid om te bidden voor een Amerikaanse president van discutabel allooi.

img_3497

Bemoedigende teksten naar aanleiding van de column

Een korte peiling op Twitter

Het maakte mij nieuwsgierig: telt Nederland inderdaad een aanzienlijk aantal bidders voor de waarschijnlijk meest onberekenbare, radicale en a-diplomatieke Amerikaanse president ooit? En hoeveel wordt er dan daadwerkelijk gebeden voor Trump?

Na een week waarin Trump als een olifant door de porseleinkast banjerde met als sluitstuk protesten na zijn zogeheten ‘moslim ban’, hield ik afgelopen weekend op Twitter een korte peiling. De uitkomst is interessant:

 

enquete

Uitkomst van de peiling op Twitter

 

Een kleine meerderheid van de stemmers (53%) gaf aan niet voor de Amerikaanse president gebeden te hebben. ‘Ik kan het simpelweg niet’, schreef iemand. Of (weliswaar met een smiley): ‘Geef mij maar wraakpsalmen’.

Toch wordt er ook gebeden voor Trump, een enkele stemmer deed dit zelfs (bijna) dagelijks. Het grootste deel van de bidders bad af en toe die week voor Trump. ‘Omdat de tieners dat vroegen’, tweette iemand. ‘Ze zijn bang. Ook bang dat in NL zo’n man MP wordt. En bang voor uitzetting.’

tweet

Reactie van ds. Kees de Jong op de vraag wat hij bidt, voor Trump

Redeloze paarden of ezels

Zijn eerste dagen als president van Amerika bevestigden mij in wat ook vele anderen vreesden: een eigenmachtige leider die zich omringt met familie, vrienden en geestverwanten lijkt op wereldniveau een wezenlijke bedreiging te zijn voor de stabiliteit, redelijkheid en medemenselijkheid. Trump gaat vooral voor zijn eigen zaak en ideeën, chaos en kaalslag ten spijt. Gevaarlijk.

Dit weekend las ik Psalm 32 waarin gerept wordt over redeloze paarden of ezels ‘die met bit en toom worden bedwongen’. Als dat niet gebeurt, zijn deze beesten gevaarlijk. Onwillekeurig dacht ik aan de Trump. Mensen lijken hem niet in bedwang te kunnen houden, sterke argumenten en zelfs massale protesten laten hem schijnbaar koud.

Ik kijk er wat verbluft en met ongeloof naar. Maar waarschijnlijk was het juist die onmacht die ook mij deed bidden, voor Trump. Of God hem in wil tomen. Zodat, zoals staat in Psalm 32, geen kwaad ons (maar ook hemzelf) treft.

Reageer vooral op dit blog!

