Hoop voor 2017: ons vermogen om liefde en warmte te delen is nog springlevend

De eindejaarsactie van m’n tekstbureau is bijna afgelopen. Ze verliep verrassend mooi, voor mij althans. ‘Wie heeft niet de neiging sceptisch en pessimistisch te zijn over hoe 2017 zal verlopen? Ik wel. Maar juist daarom waren die lieve briefjes bij de lichtjes afgelopen weken voor mij glinsteringen in de donkere decembermaand.’

Afgelopen 2 weken schreef ik een flinke stapel kaartjes aan mensen die ik meestal niet kende. Ik schreef ze in opdracht van iemand die ik vaak óók niet kende. Het waren liefdesbetuigingen, uitingen van vriendschap en vooral veel bemoedigingen. ‘Houd moed, blijf vertrouwen, het komt goed!’ ‘Het zal weer licht worden, blijf erin geloven.’ En: ‘Weet dat we juist in deze beladen maand aan jullie denken.

img_3065

Met de eindejaarsactie ‘Een lichtje voor jou’ van m’n tekstbureau kon iedereen zichzelf of een ander een lichtje cadeau doen. Je vulde een formuliertje in op de website en we regelden het voor je. Eerst bleef het wat stil maar op den duur druppelden dagelijks de aanvragen binnen.

Soms met tranen in de ogen schreef ik andermans tekstjes op de kaarten

Dat een snel bedachte eindejaarsactie mij simpelweg hoopvol zou maken, had ik vooraf niet bedacht. Soms met een glimlach, soms met tranen in de ogen schreef ik andermans tekstjes op de kaarten. ‘Voor altijd mijn bff!’, stuurde Roos gisterochtend nog door, bestemd voor ene Martje. Ik deed een mooi waxinelichtje bij het tekstje, schoof alles in een enveloppe en ging voor de zoveelste keer naar de brievenbus.

pic

2016 werd geschonden door terreur en verwijdering, op wereldniveau en dichter bij huis. Het was een jaar waarin weer kristalhelder werd waar mensen helaas ook bedreven in zijn: stelling nemen en de ander bekritiseren. Ieder voor zich, in zijn eigen kamp.

Gods goede gave aan mensen om liefde en warmte te delen is gelukkig nog springlevend

Wie heeft niet de neiging sceptisch en pessimistisch te zijn over hoe 2017 zal verlopen? Ik wel. Maar juist daarom waren die lieve briefjes bij de lichtjes afgelopen weken voor mij glinsteringen in de donkere decembermaand.

Ik maak me geen illusies: zo’n waxinelichtje met een lieve tekst erbij lost tegenstellingen niet op, laat staan groot wereldleed. Maar vergun me in deze dagen van reflectie en vooruitzien de conclusie dat Gods goede gave aan mensen om liefde en warmte te delen gelukkig nog springlevend is. Het bewijs ervan heb ik afgelopen weken in de brievenbus gegooid. Dat geeft hoop voor 2017!

Reageer vooral op dit blog!

